.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قطب تولید زیتون کشور محروم از صنایع تبدیلی

شهرستان رودبار به عنوان بزرگترین قطب تولید زیتون کشور از کمبود صنایع تبدیلی و کارخانه های روغن کشی زیتون رنج می برد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر ، به دلیل تولید انبوه محصول زیتون در شهرستان رودبارهمچنین معدود بودن کارخانه هایی که بتوانند از این محصول فرآورده های جانبی تهیه کنند همه ساله ده ها تن زیتون در سایر مناطق کشور فرآوری و به فروش می رسد.

یکی از دلایل اصلی این امر عدم وجود متولی واحد و کمبود تسهیلات بانکی تخصیص داده شده به واحدهای صنایع تبدیلی با توجه به حجم کار است.

و البته حمایت و تسهیلات عملی دولت و سازمانهای ذیربط از ایجاد کارخانه های صنایع تبدیلی می تواند مانع از بین رفتن محصول و فروش ارزانتر آن توسط کشاورزان شود.

واحدهای فرآوری زیتون باید از معافیت مالیاتی برخوردار شوند

برای حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی باید اقدامات لازم در زمینه معافیت مالیاتی این واحدها صورت گیرد و واحدهای فرآوری محصولات کشاورزی به ویژه فرآوری زیتون که کارکرد فصلی دارند باید از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

بدین ترتیب به دلیل کمبود صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته ‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی، کشاورزان ناچارند محصولات مرغوب خود را با قیمت کمی به واسطه‌ ها بفروشند.

توسعه بخش کشاورزی بدون توجه به ایجاد صنایع تبدیلی ممکن نیست و مکانیزه کردن کشاورزی از مواردی است که به توسعه این بخش کمک می کند.

با توجه به اینکه توسعه کشاورزی یکی از راه های خودکفایی کشور است باید تلاش شود تا این صنعت با علم و تکنولوژی روز به پیش برود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان بر لزوم توسعه صنایع تبدیلی در استان تاکید کرد و گفت: توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی توسعه همه جانبه بخش کشاورزی را در پی خواهد داشت.

اردشیر روحی افزود: صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در چرخه تولید بخش کشاورزی از یک سو نیاز بخش کشاورزی را برآورده می کند و از سوی دیگر ارزش افزوده بخش کشاورزی را به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: گسترش صنایع تبدیلی برای توسعه واحدهای بسته بندی محصولاتی نظیر؛ برنج، چای، فندق، بادام و ایجاد صنایع کنسرو سازی و بسته بندی محصول زیتون از نیازهای استان گیلان در زمینه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی است.


رئیس جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توسعه و گسترش صنایع تبدیلی می‌توان در ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی گامهای اساسی و موثری برداشت.

روحی ادامه داد: با تاسیس صنایع تبدیلی ضمن جلوگیری از ایجاد ضایعات محصولات و وارد آمدن زیان به کشاورزان منطقه، منابع درآمدی جدیدی ایجاد خواهد شد و بیکاری کاهش خواهد یافت.

به هر حال بخش عظیمی از میوه‌ های تولیدی ایران به خارج از کشور صادر و به‌ کنسانتره تبدیل می‌شود و با چند برابر قیمت به فروش می‌رسد در صورتی که با فراهم سازی صنایع تبدیلی به عنوان بخش مهمی از نیاز کشاورزی ایران می‌تواند ارز فراوانی برای کشور به ارمغان بیاورد.

ایجاد صنایع تبدیلی مواد غذایی ضرورت و اولویت اقتصاد کشور است و وجود این صنایع موجب رونق کشاورزی و دامپروری و دیگر بخشهای مرتبط خواهد شد و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی موجب کاهش مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرها می‌شود و زندگی در مناطق کشاورزی را به صرفه و اقتصادی خواهد کرد.

چنانچه در زمینه صنایع غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی به درستی و با تشخیص اولویتها سرمایه ‌گذاری شود کشاورزی و صنعت رونق پیدا می ‌کند با بهره‌ گیری از ظرفیتهای موجود، تکنولوژی برتر و به کارگیری روشهای مناسب کاشت، داشت و برداشت می توان محصولاتی قابل رقابت در بازارهای جهانی تولید کرد.

معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت: ایران به واسطه برخورداری از اقلیم و شرایط آب و هوایی متنوع، ظرفیت های مناسبی برای توسعه کشت زیتون دارد و جایگاه شهرستان رودبار در این میان به دلیل قدمت تاریخی در امر تولید زیتون ویژه است.

محمدرضا جهانسوز با اشاره به 130 هزار هکتار باغ های زیتون و تولید سالانه 15 میلیون اصله نهال زیتون در ایران، افزود: ایران می تواند به بزرگترین تولید کننده روغن زیتون با کیفیت در آسیای میانه و منطقه تبدیل شود.

درختکاری متراکم ‌تر توسعه درخت زیتون در چهار نقطه کشور اجرا می شود

وی عنوان کرد: برای نخستین درختکاری متراکم ‌تر توسعه درخت زیتون در چهار نقطه کشور با مشارکت شرکتهای خارجی نظیر شرکت ایتالیایی و اسپانیایی ‌ها به اجرا درمی آید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه کشت دیم زیتون در کشور توانمندی‌ های خوبی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با بهره ‌گیری از جاذبه‌ ها، ایجاد سیستم‌های جدید، ساماندهی آب و استفاده از دانشمندان برجسته جهانی می ‌توان زیتون کاری دیمی را در کشور گسترش داد.

وی با اشاره به اینکه گیلان، گلستان، قزوین و کرمانشاه از استانهای با ظرفیت بالا در کشت دیم هستند، افزود: ظرفیت کشت دیم در کشور حدود یک میلیون هکتار است که با کمک نمایندگان فائو و استفاده از دوره ‌های آموزشی و دانشمندان ایرانی و خارجی در کاشت، داشت و برداشت این محصول خواهیم توانست میزان تولید این محصول که از ارزش زیادی در دنیا برخوردار است را توسعه دهیم.

جهانسوز گفت: در صورتی که صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی توسعه یابد کشاورزان دیگر مشکلی از بابت فروش محصولات نخواهند داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در توسعه بخش کشاورزی و افزایش سود آوری آن تأثیرگذار است، ادامه داد: ایجاد فرصت های شغلی جدید و کمک به افزایش صادرات محصولات غذایی مازاد از دیگر مزایای توسعه صنایع تبدیلی است.

زیتون مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است

نماینده مردم رودبار در مجلس هشتم از ساخت کارخانه فرآوری زیتون در این شهرستان خبر داد و گفت: این کارخانه به همت دست اندرکاران، فروشندگان و کشاورزان زیتون کار منطقه بدون حمایت سیستم بانکی ساخته می شود.

صمد مرعشی با بیان اینکه رودبار از مهمترین مناطق زیتون خیز ایران است اما از کمبود صنایع تبدیلی رنج می برد، عنوان کرد: صنایع تبدیلی نقش موثری در بازرگانی این محصول دارد.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه محصول استراتژیک زیتون مورد بی مهری مسئولان استان قرار گرفته است، اظهار داشت: تا به امروز کارخانه فرآوری زیتون در قالب کارگاه های کوچک شکل گرفته به صورت مردمی بوده است.

مرعشی عدم مشارکت سیستم بانکی برای ایجاد کارگاه های بزرگ و کوچک فرآوری زیتون در منطقه را از مشکلات اساسی عنوان کرد و افزود: سرمایه گذارانی که آورده های شخصی خود را برای توسعه صنایع کوچک، متوسط و بزرگ فرآوری زیتون به کار گرفته اند به دلیل عدم تعامل و مشارکت سیستم بانکی با عناوین مختلف تنها آنچه را که داشته از دست داده اند و اتفاق خاصی نیفتاده است.

کمبود آب برنامه توسعه زیتون کاری رودبار را به تعویق انداخته است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: طبق برنامه تدوین شده چهارم و پنجم تا سطح ۱۰ هزار هکتار در شهرستان رودبار برنامه توسعه زیتونکاری پیش بینی شده بود که تاکنون به طور کامل تحقق پیدا نکرده است.

مرعشی یکی از محدودیتها را مجوز برداشت آب از رودخانه سفیدرود و سرشاخه های آن ذکر کرد و بیان داشت: بر اساس پیش بینی سطح توسعه مجوز برداشت آب از این رودخانه صادر شود.

نماینده رودبار توسعه صنایع تبدیلی زیتون را در منطقه حیاتی دانست وادامه داد: توسعه بخش کشاورزی بدون توجه به ایجاد صنایع تبدیلی ممکن نیست.

به هرحال احداث واحد های صنایع تبدیلی زیتون از مهمترین اولویتهای صنایع تبدیلی در استانهای زیتون خیز است و باید با برنامه ریزی دقیق و به موازات توسعه کشت و افزایش تولید صنایع مورد نیاز ایجاد شود.

شهرستان رودبار با بیش از یکصد هزار نفر جمعیت و شش هزارهکتار باغ زیتون در جنوب استان گیلان واقع شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.092 seconds.